Monday, February 9, 2009

Beli Kereta Selain Proton TIDAK PATRIOTIK???

Antara salah satu kereta import.

1. aku setuju sangat-sangat dengan keputusan kerajaan negeri Perak bahkan menyokongnya 100%.

2. tidak patriotik??.....keluarkan dulu bukti yang menunjukkan kereta proton (especially proton perdana) adalah kereta nasional???

3. cukuplah selama ini menipu rakyat malaysia bulat2 dengan mengatakan proton adalah kereta nasional....

4. selama ini....proton membuli rakyat malaysia dengan memonopoli perniagaan menjual kenderaan di malaysia apabila kerajaan mengenakan cukai kepada kereta import (40% - 300% taxes).....harga kereta proton sepatutnya bawah dari RM 20 ribu saja....kereta proton pasang di malaysia, kebanyakkan parts adalah dari malaysia....then Kenapa harga just murah lebih kurang 10 ribu saja berbanding kereta yang diimport yang dikenakan cukai yang tinggi???.....dalam erti kata lain.....proton ambik untung hampir 100% dengan membuli rakyat malaysia gara-gara kerajaan MEMAKSA rakyat membeli proton (since harga proton paling murah berbanding yang lain....of course sebab kereta nasional tak dikenakan cukai.....bodohlah kerajaan itu kalau kenakan cukai pada product sendiri).

7. sepatutnya....proton tidak perlu diwujudkan dari awal....malaysia sepatutnya menjadi pusat assembly-plants di rantau asia...bukan sahaja ianya mencipta peluang pekerjaan bertaraf mahir untuk rakyat malaysia....tapi kereta2 yang dipasang itu sudah pasti akan dieksport keluar negara....pendapatan negara semakin bertambah.....pemindahan teknologi berlaku secara serentak.....tapi....disebabkan ego seorang bekas perdana menteri....menyebabkan rakyat malaysia terpaksa membayar harga ego tersebut dengan harga yang sangat-sangat mahal..wallahua'lam.

4 comments:

  1. komen disini agak konyerversi... pakai kancil kira tak patriotik la??

    ReplyDelete
  2. mmg btl pkai kancil x patrotik tpi ader gak cukai
    sepatut nya kerata national x der cukai
    skrg slogan bkn agy hidup kerajaan tpi hidup rakyat!!!maka kta renung lah sama2

    ReplyDelete